headhunter

De belangrijke vraag voor een ondernemen:

Hoe win ik The War On Talent: en hoe weet je welk bureau goed is?

Hoeveel bureaus moet je inschakelen? Waarom vragen die bureaus zoveel geld en moet je een werving-en-selectiebureau nemen of een headhunter? Of kun je beter een corporate recruiter aannemen?

Een Corporate recruiter aannemen?

Zeg dat de werving en selectie van een goede nieuwe medewerker zo’n 10.000 euro gemiddeld kost. Een echt goede corporate recruiter kost je dan 150.000 euro per jaar – inclusief kosten van onder meer je kantoorruimte, computer, telefoon, vervoer. Dus bij gemiddeld meer dan vijftien vacatures per jaar kun je een corporate recruiter overwegen. Die kost je echter wel wat geld en tijd om te werven.

We zetten de voor en nadelen even op een rijtje:

Voordelen corporate recruiter

  • Specialist in recruiten
  • Kent het bedrijf goed
  • Kan nauw samenwerken met de marketingafdeling

Nadelen corporate recruiter:

  • Is geen specialist in alle vacatures/specialisatie en afdelingen.
  • Duur, je betaalt hem/haar ook tijdens vakanties en ziekte.
  • Je hebt er nog een marketeer bij nodig voor de employer branding.

Specialistich Recruitmentbureau inschakelen:

Een verschil tussen recruitment”bureaus en werving-en-selectiebureaus is er niet. De verschillen tussen recruitment bureaus en headhunters zijn vaak wel groot.

Recruiters zetten een opdracht/vacatures uit op jobboards, zoals Linkedin, Indeed, Jobbird en socialmedia. Ze verzamelen en bewaren cv’s in een grote database en selecteren ongeveer drie kandidaten die aan het functieprofiel voldoen. Als ondernemer kies je degene met wie je en je team de beste klik hebben.

Een Headhunter inschakelen

Een headhunter gaat specifiek in opdracht van je op zoek naar de juiste persoon binnen een bepaald kennisgebied. Dit hoeft niet per se degene te zijn die perfect aan de functie-eisen voldoet, maar het is de persoon die het beste bij de organisatie past én het werk het beste kan uitvoeren. Hierbij is motivatie, loyaliteit en het DNA van de persoon de doorslaggevende factor.

Steeds vaker wordt er daarom ook gepraat over headhunting in plaats van headhunting, en het vinden van de gouden match. De headhunter is hierbij sparringpartner voor de ondernemer en komt regelmatig met een betere oplossing voor het bedrijf dan waar de ondernemer eerder aan dacht. Headhunters stellen je dan ook maar één, hoogstens twee mensen voor. Headhunters zijn over het algemeen van wo-niveau en zijn sparringpartner op strategisch niveau op het gebied van werving en selectie.

 

Beste Tip voor het vinden van een goede recruiter of headhunter:

Laat de recruiter of headhunter bij je op kantoor komen en na het kennismakingsgesprek verwoorden hoe deze je bedrijf zou omschrijven naar een goede kandidaat.

 

Voordelen recruitment bureaus:

  • Je betaalt vaak alleen bij een succesvolle plaatsing (no cure, no pay)
  • Je hebt meerdere kandidaten om uit te kiezen
  • Ze werken vaak met meerdere mensen of bureaus samen, waardoor je een grotere pool hebt om uit te kiezen en waardoor je vacature sneller ingevuld wordt door iemand die het werk kan uitvoeren

Nadelen recruitment bureaus:

  • Het is vaak cv’s schuiven: recruiters leggen cv’s vaak bij meerdere klanten neer.
  • Ze gaan voor de snelle winst en spannen zich alleen op korte termijn in: als het niet lukt binnen 3 weken, stoppen ze met zoeken.
  • Ze vissen allemaal in dezelfde vijver.

Voordelen headhunter

  • Ze verdiepen zich persoonlijk in je bedrijf en vinden de beste persoon  (hunten) als het gaat om karakter, motivatie en toegevoegde waarde voor je bedrijf.
  • Ze helpen je vaak om met de kandidaat te  onderhandelen en tot een overeenkomst te komen.
  • Ze bieden ook (op maat gemaakte) assessments aan om de match ook op de lange termijn te waarborgen.
  • Loyaal aan opdracht.

Nadeel: vaak duurder!

no cure no pay

Wat betreft No cure, no pay?

Het wordt steeds minder gebruikelijk om een contract af te sluiten met een extern bureau op basis van no cure, no pay.

Het klinkt ideaal: zet je vacature bij drie bureaus uit en alleen het bureau dat de ‘winnende’ kandidaat levert, krijgt betaald. Het gevolg is dat elk bureau zo snel mogelijk gaat zoeken, en wel allemaal op dezelfde plek. Wanneer een bureau al een geschikte kandidaat in het bestand heeft, is de match snel gemaakt en de deal goed betaald. Geen van de bureaus zullen de volledige aandacht geven aan een overeenkomst op basis van No cure no Pay.

Nog belangrijker, ze zullen de naam van de organisatie niet prijsgeven (en dus kunnen verkopen – geen Employer Branding)

 

De ideale wereld zou zijn:

Een organisatie/recruitmentbureau die werkt met headhunters. mensen die kennis hebben van de markt, en jagen op de ideale kandidaat!

Kijk maar een bij SalesRecruitmentGroup.nl

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Heeft u een vraag of wilt u dat wij contact met u op nemen, gebruik dan eenvoudig onderstaand formulier. Vul alle verplichte gegevens (aangeduid met *) in, zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen.

Sending
 

©2019 Powered by JOTMARDRISEP

Algemene Voorwaarden

Tarieven

Log in with your credentials

Forgot your details?