Hoe zorg je voor een goed sollicitatieproces.

sollicitatieproces tips

Enkele feitjes op een rij!

Het sollicitatieproces kan het besluit van een kandidaat om lid te worden van uw bedrijf maken of breken: 65% geeft aan dat een slechte interview ervaring hen vraagt of ze de job überhaupt wel willen.

 

 

Als recruiter wil je ervoor zorgen dat je sollicitatieproces is opgezet voor succes.

De centrale vraag is: waar geven kandidaten echt om? Bij een onderzoek van Linkedin vroegen ze meer dan 14.000 professionals over wat ze echt willen van het sollicitatieproces, inclusief het interview. Op basis van hun antwoorden zijn hier vijf eenvoudige manieren om uw sollicitatieproces te verbeteren.

1. Breng uw bedrijfscultuur onder de aandacht door een rondleiding door het kantoor te geven en kandidaten te laten kennismaken met de personeelsverantwoordelijken en andere werknemers.

De beste manieren om de kandidaten te laten leren over de bedrijfscultuur.

 

 

Kandidaten willen graag meer weten over uw bedrijfscultuur tijdens interviews. Het geeft hen een idee van hoe hun dagelijkse leven eruit zou zien als ze de baan zouden aannemen, van het soort ruimte waarin ze zouden werken tot de mensen waar ze omheen zouden zijn.

En meer dan de helft (51%) zei dat een kantoorbezoek de beste manier is om te leren. Voor interviews op locatie is het gemakkelijk en effectief om een ​​rondleiding door een kantoor te organiseren.

Als de kandidaat zichzelf in de rol kan zien, is de kans groter dat hij een aanbieding accepteert.

Zelfs als ze niet worden aangenomen, kan een aangenaam bezoek hun mening over het bedrijf en hun algehele ervaring echt verbeteren.Het is het belangrijk dat je je manager en medewerkers bij de vacature betrokken krijgt. De helft van de ondervraagde kandidaten wilde van de aanstellings manager over de cultuur horen en 46% wilde van de huidige werknemers horen wat hun ervaringen zijn.

Zoek naar leuke manieren om ze het team te laten ontmoeten tijdens hun bezoek. Vraag de manager om voor of na het interview met de kandidaat te chatten en bereidt ze voor om een ​​goed beeld te schetsen over het werken binnen het bedrijf. De kandidaat uitnodigen voor een bedrijfspicknick of een ander sociaal evenement is ook een leuke manier om de mensen te ontmoeten die mogelijk hun toekomstige collega’s zijn. En als het gaat om het interviewen van kandidaten die niet persoonlijk aanwezig kunnen zijn, zijn er nog andere manieren waarop u hen kunt helpen uw kantoor en cultuur te laten ervaren (bijvoorbeeld een virtuele rondleiding).

 

2. Praat over wat het belangrijkst is voor de kandidaten – vooral de rol-verantwoordelijkheden

70% van de kandidaten zegt dat het meest nuttigste is om te leren over de verantwoordelijkheden van de baan tijdens een interview.

Als je een goede taakomschrijving hebt geschreven, zouden ze natuurlijk al dit alles moeten weten. Het interview is een gelegenheid om de laatste hiaten in te vullen en ze enthousiast te maken. Zorg ervoor dat je klaar bent om eventuele vragen te beantwoorden.

Buiten de rol zelf is 42% van de kandidaten benieuwd of ze bij het team passen. Ze zijn ook even geïnteresseerd in wat de missie en waarden van het bedrijf zijn. Vertel ze waar het bedrijf voor staat en deel spannende voorbeelden – zoals recente projecten die de missie van uw bedrijf sturen of verhalen van medewerkers die met passie aan projecten werken of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen om die zaak te bevorderen.

Natuurlijk willen kandidaten ook meer te weten komen over het salaris, de voordelen en de potentiële carrièrevooruitgang.

Het ruilen van banen is een beslissing over het leven en ze moeten alle feiten weten voordat een aanbod op tafel ligt. 39% geeft aan dat de discussie over lonen en voordelen een nuttig onderdeel was van het interview en 31% vond dat op die manier over loopbaanontwikkeling, dus verwaarloos deze gebieden niet.

3. Maak gesprekken met leiders een deel van het interview.

 

Mensen hebben de neiging om goed te reageren op autoriteit – wat verklaart waarom 40% van de kandidaten graag het leiderschapsteam spreken tijdens het interview. Uw leiderschapsrol betrekken bij het rekruteringsproces kan zo eenvoudig zijn als een snelle handdruk en een paar woorden tijdens een bezoek. Het kan ook meer diepgaand zijn, zoals een een-op-een bijeenkomst als onderdeel van het interview, waarbij de kandidaat wordt getoond dat de leiders geven en geloven in hands-on.

4. Respecteer de tijd van de kandidaat met het juiste aantal interviews en snelle follow-up.

Te weinig interviews kunnen uw beslissing moeilijker maken, maar te veel mensen kunnen beginnen met het dragen van een kandidaat. Gelukkig geeft 84% van de kandidaten aan tevreden te zijn met het aantal interviews dat ze hebben gehad, meestal ongeveer drie. Volgens onderzoek van Google zijn vier interviews ruim voldoende om een ​​goed geïnformeerde beslissing te nemen, zolang je maar de juiste vragen stelt. Richt u dus op het verfijnen van de vragen die u stelt, en overlaad kandidaten niet met te veel interviews.

 

Na het interview waarderen kandidaten een onmiddellijke follow-up, waarbij 40% zegt dat ze snel iets van je willen horen. De snelheid van je reactie is belangrijk. Laat een kandidaat te lang hangen en  verlies je hem voor een andere aanbieding – of verlies je zijn goodwill. Een snel vervolggesprek of bericht binnen een dag of twee van het interview toont aan dat u de tijd van de kandidaat respecteert en deze waardeert. U kunt dit bericht gebruiken om hen op de hoogte te houden en hen te laten weten wanneer ze een beslissing kunnen verwachten. Het geven van een duidelijk tijdschema houdt hun interesse hoog – en zorgt ervoor dat kandidaten je niet achtervolgen voor een antwoord.

 

5. Maak de hele ervaring waardevoller voor de kandidaat door hen terugkoppeling te geven.

Terwijl u snel bent met uw follow-up, moet u niet aan een geweldige kans voorbijgaan om de kandidaat-ervaring te verbeteren: terugkoppeling geven. Afwijzingen zullen altijd prikken, maar als de kandidaat feedback krijgt, kan hij iets minder pijn doen. In feite is meer dan een derde van de kandidaten (36%) geïnvesteerd in het weten hoe ze het deden. Een paar tips over wat ze goed hebben gedaan en over de gebieden die ze kunnen verbeteren, maken van de ervaring een waardevolle leermogelijkheid. Het laat zien dat je een bedrijf bent dat geeft en dat toegewijd is aan het helpen van professionals bij het laten groeien van hun loopbaan. Benut al deze tactieken tegelijkertijd voor een interviewproces dat uw kandidaten laat glimlachen. Voor meer sappige inzichten in wat kandidaten willen, downloadt u vandaag het volledige rapport.

 

SalesRecruitmentGroup

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Heeft u een vraag of wilt u dat wij contact met u op nemen, gebruik dan eenvoudig onderstaand formulier. Vul alle verplichte gegevens (aangeduid met *) in, zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen.

Sending

©2019 Powered by JOTMARDRISEP

Algemene Voorwaarden

Tarieven

Log in with your credentials

Forgot your details?