accountmanager

Wat doet een Account Accountmanager?

Een accountmanager is de tussenpersoon tussen de klant en de organisatie die hij vertegenwoordigt. Hij moet er daarom voor zorgen dat de klant krijgt wat hij wil, en dat deze organisatie ook levert wat er is afgesproken. Van een accountmanager wordt  verwacht dat hij resultaatsgericht werkt en communicatief sterk is.

Een accountmanager denkt met klanten en investeert op allerlei manieren in hen. Daarbij wordt een accountmanager vaak ondersteund door een account team. Ze geven advies over hoe ze bijvoorbeeld hun prestaties kunnen verbeteren of kosten kunnen besparen, zonder dat de verkoop van een bepaald product of dienst uit jouw bedrijf daar direct bij ter sprake komt!

Adviserend verkopen wordt ook wel consultantive selling genoemd.

Er zijn 2 soorten accountmanagers :farmers en hunters. De farmers zijn goed in het beheren van bestaande klanten, terwijl de hunters meer bedreven zijn in het binnenslepen van nieuwe klanten.

Ondanks dat een accountmanager beide types dient uit te voeren zou de nadruk moeten liggen op het relatiebeheer en het uitbreiden van de relaties, echter in praktijk is men vaak op zoek naar echte hunters.

Wat is dan het verschil met een vertegenwoordiger?

Het verschil tussen accountmanagers en de vertegenwoordigers.

Het grote verschil is het niveau van werken. Een Accountmanager praat met hoofdkantoren, vertegenwoordigers bezoeken de individuele verkooppunten en hebben als hoofdtaak het afsluiten van orders. In tegenstelling tot een vertegenwoordiger houdt een accountmanager het traject rond de verkoop van a tot z bij. Een accountmanager vaak heeft een intensieve relatie met zijn accounts.

Wat doet een Account Accountmanager: Het karakter

Het karakter van een accountmanager is veel belangrijker dan zijn kennis of vaardigheden.

Men zegt dat passie, empathie en resultaat gedrevenheid de belangrijkste karaktereigenschappen zijn waar top accountmanagers aan moeten voldoen. Bedrijven stellen nauwelijks andere eisen als het gaat om karaktereigenschappen voor startende Accountmanagers dan als het gaat om ervaren Accountmanagers. 

Key-accountmanagers werken meer op strategisch niveau met één of enkele (top)klanten waar ze een nauwe relatie mee opbouwen en met hun marktkennis een meerwaarde voor het bedrijf proberen te creëren. Een accountmanager doet dit voor een uitgebreide portfolio van klanten. Een vertegenwoordiger werkt meer op het puur afsluiten van orders. In alle functies zullen er dagelijks/wekelijks een minimaal aantal bezoeken moeten worden afgelegd.

Salaris en Beloning

De beloning van accountmanagers hangt voor een groot deel (soms meer dan de helft) af van hun resultaat. Een goede accountmanager kan met gemak meer dan 100.000 euro per jaar verdienen.

Een accountmanager wordt ook wel eens gezien als een

klantenmanager
cliëntmanager

vertegenwoordiger
klantbeheerder
relatiemanager
relatiebeheerder

 

Conclusie: Kennis en kunde zijn makkelijker te beïnvloeden dan karaktereigenschappen.

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Contact

Heeft u een vraag of wilt u dat wij contact met u op nemen, gebruik dan eenvoudig onderstaand formulier. Vul alle verplichte gegevens (aangeduid met *) in, zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen.

Sending

©2019 Powered by JOTMARDRISEP

Algemene Voorwaarden

Terms & Conditions

Tarieven

Log in with your credentials

Forgot your details?