Algemene Informatie

Datum: 24 maart 2024
Student: Jotta van Lieshout
Stage-instelling: Huiskamer voor Vluchtelingen in Eindhoven, met activiteiten van Stichting Mies en Scene, gericht op het aanbieden van gratis dramalessen.

Stage-activiteiten

Mijn stageactiviteiten omvatten het assisteren bij groepslessen drama, gericht op het bevorderen van plezier, sociale interactie, en afleiding. De lessen variëren in duur en vinden plaats in verschillende ruimtes van de instelling.

Deelnemer Beschrijving

Naam: Hidde, een dertiger uit Iran, woonachtig in Nederland met een passie voor koken. Hij staat bekend om zijn sociale karakter en gevoel voor humor.

Sessieoverzicht

Sessie 1 – Impulsiviteit in het Spel

  • Doel: Observeren van Hidde’s impulsiviteit tijdens diverse spelvormen.
  • Activiteiten: Variëren van balwerpen met snelle vragen tot creatieve inloopspelen en scène wisselingen.
  • Interventies: Actieve aanmoediging en aanpassing van spelvormen om Hidde’s deelname te stimuleren.
  • Observaties: Hidde toonde enthousiasme, interactie, en een geleidelijke toename in impulsiviteit, met name na aanmoediging en spelmodificaties.
  • Interpretaties: Hidde kan zijn impulsen volgen en zich actief inzetten, hoewel hij soms terughoudend is met het introduceren van nieuwe ideeën.

Sessie 2 – Ontwikkeling van Typetjes

  • Doel: Het creëren van en acteren als overdreven typetjes.
  • Activiteiten: Van rondlopen als overdreven karakters tot het ontwikkelen van typetjes gebaseerd op objecten.
  • Observaties: Hidde’s zelfvertrouwen en plezier in zijn rollen namen toe, geholpen door positieve feedback en duidelijke kaders.
  • Interpretaties: Een concrete focus, zoals een object of bekend typetje, helpt Hidde bij het vormgeven van zijn rol.

Sessie 3 – Interactie en Status

  • Doel: Bestuderen van Hidde’s interactie met ideeën van anderen en zijn flexibiliteit in status binnen het spel.
  • Activiteiten: “Ik ben de koning!” en “Scènes met statuswissel” om dynamiek in leiderschap en rollen te verkennen.
  • Observaties: Hidde toonde moeite met het volgen van instructies van anderen en het aanpassen aan veranderende statussen.
  • Interpretaties: Hidde lijkt voorkeur te geven aan een consistente rol of status, mogelijk als een vorm van comfort of controle.

Conclusies

Hidde is binnen en buiten het spel een levendige persoonlijkheid. Zijn vermogen om impulsen te volgen is duidelijk, al neigt hij naar vertrouwdheid. Zijn spel verbetert zichtbaar met directe aanmoediging en concrete focuspunten. Toch heeft hij begeleiding nodig om flexibeler te zijn in interactie en het accepteren van diverse rollen.

Persoonlijke Evaluatie

Ik ben tevreden over mijn bijdrage aan de positieve ontwikkeling van deelnemers, zoals Hidde. De effectiviteit van complimenten en aanpassingen in spelvormen als stimulans voor

deelname en zelfvertrouwen was duidelijk merkbaar. Ik leerde het belang van flexibiliteit in lesgeven en het aanpassen aan de behoeften van elke deelnemer.

Er waren momenten dat ik meer ondersteuning had kunnen bieden, vooral wanneer Hidde of andere deelnemers aarzelden. Toekomstige verbeterpunten voor mij omvatten het verder ontwikkelen van strategieën om individuele deelnemers te ondersteunen in hun creatieve expressie en het navigeren door momenten van onzekerheid.

De interactie met de groep en het handhaven van een balans tussen een informele, vriendelijke sfeer en het bewaren van een professionele afstand waren leerzaam. De positieve en inclusieve sfeer die werd gecreëerd, bevorderde openheid en moedigde deelnemers aan om zichzelf uit te drukken. Mijn open houding en het vermijden van gevoelige onderwerpen droegen bij aan een veilige en respectvolle leeromgeving.

Reflectie op Professionele Ontwikkeling

Deze stage-ervaring heeft mijn vaardigheden in groepsmanagement, interculturele communicatie en creatieve didactiek versterkt. Mijn vermogen om deelnemers te motiveren en te engageren in het leerproces is gegroeid, mede door actieve deelname en het geven van gerichte complimenten. De uitdagingen waarmee ik werd geconfronteerd, boden waardevolle leermomenten die mijn professionele ontwikkeling als docent en begeleider hebben verrijkt.

Toekomstige Doelen

Vooruitkijkend wil ik mijn vaardigheden in het faciliteren van groepsdynamiek en individuele ondersteuning verder ontwikkelen. Het werken met diverse groepen heeft het belang van aanpasbaarheid en empathie benadrukt, eigenschappen die ik verder wil cultiveren. Bovendien streef ik ernaar mijn kennis van drama- en expressietechnieken uit te breiden om een nog breder scala aan creatieve en therapeutische werkvormen aan te kunnen bieden.

Conclusie

De stage bij de Huiskamer voor Vluchtelingen met Stichting Mies en Scene bood een unieke kans om theorie en praktijk te verbinden binnen een maatschappelijk relevante context. Het werken met vluchtelingen zoals Hidde verrijkte niet alleen mijn professionele vaardigheden, maar ook mijn persoonlijke inzichten in de kracht van drama als middel voor sociale integratie en persoonlijke groei. Deze ervaring heeft mijn passie voor het vak bevestigd en mijn toewijding aan het ondersteunen van individuen in hun creatieve en persoonlijke ontwikkeling versterkt.

Contact

Heeft u een vraag of wilt u dat wij contact met u op nemen, gebruik dan eenvoudig onderstaand formulier. Vul alle verplichte gegevens (aangeduid met *) in, zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen.

Sending
 

©2024 Powered by JOTMARDRISEP

Sales recruitment werving en selectie

Algemene Voorwaarden

Tarieven

Disclaimer

× Hoe kan ik je helpen?

Log in with your credentials

Forgot your details?